I samarbete med ringabilligt.se

När ens barn ska få sin första mobiltelefon kan det väcka känslor som oro hos dess föräldrar. Det kan vara oro över hur mycket barnet kommer att använda mobiltelefonen, vad det gör på telefonen och att kostnaderna ska dra iväg. Oroskänslorna är ofta starkt förknippade med känslan av förlorad kontroll.

Vad det gäller kostnaderna så är ett tips att jämföra olika mobilabonnemang för barn för att se vad de olika kan erbjuda. Många operatörer har skräddarsydda abonnemangspaket speciellt för barn. Som förälder vill man kanske att det ska ingå fria samtal och sms för att hålla nere kostnaderna samt att barnet alltid ska ha möjlighet att ringa till föräldrarna eller någon annan vuxen om det skulle uppstå en situation där barnet är utsatt.
Det är också vanligt att man vill att det ska ingå en del surf, också det för att det inte ska bli någon överraskning när fakturan kommer och barnet har surfat på mobildata.

En del mobilabonnemang för barn erbjuder också en kostnadskontroll. Detta för att förhindra att det dyker upp oväntade kostnader på fakturan. Det kan handla om att spärra betalnummer eller att barnet inte kan ladda ned appar utan förälders tillåtelse.

Utöver att ha kontroll på barnets mobilabonnemang bör man som förälder också vara medveten om vad barnet gör med sin telefon och om det är på sociala medier. Det kan vara bra att ha ett samtal med barnet när det ska få sin första mobil om hur den ska användas och vilket ansvar det innebär. Allt för att missförstånd ska undvikas så att både föräldrar och barn känner sig trygg med användandet av mobiltelefon.
Om barnet är ute på sociala medier så kan det vara bra att ha ett samtal kring det också. Vad man gör på sociala medier, vad som är okej att skriva och lägga upp och hur man beter sig mot varandra.